zaterdag 12 november 2016

Workshop wilde planten 2017

Soms leef ik een week van het land. Ik woon in een zelfgebouwde hut of onder een tarp midden in de natuur. De spullen die ik meeneem passen in een rugzak van 35 liter. Het eten dat ik meeneem? Een bekertje rijst en een bekertje gedroogd vlees is voldoende. De rest haal ik uit de natuur. Vooral wilde planten.

Voor een verslag van het leven van het land lees eens deze artikelen in mijn blog:

vijf-dagen-leven-van-het-land.html

bushcraft-in-de-herfst.html

Afzien? Absoluut niet. Het maakt je scherp op je omgeving. Wat kan ik gebruiken om m'n comfort te verhogen? Wat kan ik eten?

Heb jij zin om dit eens een dag met mij te ervaren en iets te leren over wilde planten, meld je dan aan voor deze workshop. 

Inhoud: 
  • herkennen en gebruik van planten, struiken, bomen en een enkele paddenstoel
  • ongeveer 30 soorten
  • eetbaar, giftig, gereedschap, medicijn, hygiëne, onderdak en vuur
  • nadruk ligt op voedsel
  • lunch zoeken we ter plekke: het seizoen bepaalt ons menu
  • geen gesmokkel met meegebrachte smaakmakers als pesto, bouillonblokjes, stukjes worst etc. 
  • voorwerp(en) maken: bijvoorbeeld touw of een blaaspijp (voor het aanwakkeren van een vuur)
  • van 9.00 tot 16.00
  • omgeving Zeewolde
  • 45,- euro
  • minimaal 4 personen, maximaal 10 personen 
Datum:
  • 2 september 2017
Aanmelden? Klik hier.

Wat meenemen? Klik hier.


Citaten van deelnemers: 

"Wat een eye opener. Ik wist niet dat er op zo'n korte afstand zoveel eetbaars te vinden is".

"Basic. Precies hoe ik me de workshop had voorgesteld".

"Leuk en leerzaam". 

"Was biologieles op school maar zo leuk"

Voor een recensie van deze workshop verwijs ik graag naar dit artikel in het blog van een deelnemer.
Je kunt veel met planten doen als je buiten bent. Eten, medicijn, tools.  

Een deelnemer trekt een gigantische pastinaak uit de grond. 3 augustus 2014.
Als het regent kruipen we onder een tarp. 13 juni 2015.
Wortel van lisdodde. Geroosterd op hete kolen. 12 september 2015.
Klis wortel opgraven. 28 mei 2016.


Op zoek naar eten. De workshop wordt gegeven in een rustig natuurgebied, ver van verkeer en massarecreatie. 10 september 2016.




Materialen verzamelen voor het maken van een matje. 13 mei 2017.